ikhyperventileer.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    Laatste artikelen
    Meestal komen de paniekaanvallen in bed. Tja, dan heb je eenmaal tijd om te piekeren. Je bent alleen met je gedachtes en je hart gaat tekeer. Nu heb je de pech dat als je in bed ligt, je hartslag duidelijk merkbaar is. Doen: - Gooi alsjeblieft je bloeddrukmeter weg!!! Heb ik ook gedaan en ik heb geen flauw idee meer wat mijn bloeddruk en hartslag is. Ik kan mij er dus geen zorgen meer over maken als ik ga slapen. -Niet meer je hartslag voelen! Het is zo lastig om je vingers van je pols/hals te laten, maar proberen kan geen kwaad. Je hart klopt heus nog wel, anders kon je er ook niet over nadenken. -Niet meer rampendenken!! Als je in bed ligt, krijg je dit: 'Wat als....Stel dat...Help, er gebeurd iets!' Nou, wat als je hart wat sneller gaat? Je hart kan best wel wat hebben, hoor. Stel dat je doodgaat? Van hyperen ga je niet dood! Help er gebeurd iets? Wat gebeurd er dan? Je krijgt een paniekaanval? De vorige 100 heb je ook doorstaan en overleefd!! Geloof in je eigen kunnen!
    Lees meer...   (2 reacties)
    Helaas heb ik een ander soort internet, die niet wordt ondersteund... Hierdoor zet deze log alle zinnen achter elkaar, terwijl ik wel alinea's maak :S. Dat is best vervelend... Ik zal binnenkort de logs zonder alinea's veranderen. Hier wat tips voor een iets betere nachtrust... Het is wat lastig want ieder persoon is anders en heeft andere leefgewoontes etc. Ook is het zo dat deze tips niet helemaal werken, maar in ieder geval zorgen voor wat rust in je hoofd. 1. Maak je slaapkamer leeg. Bij mij werkt het heel goed dat ik geen spullen heb staan. Ik heb dus een bed, radio en gordijnen. De muren zijn kaal en ik heb geen kasten ed. Ik raak hierdoor niet afgeleid. (ja, de slaapkamer is oersaai, net een kloosteridee. Maar ik vind het heerlijk) 2. Ik ben hypochondrisch, maar ik wil nog wel eens valeriaan gebruiken. Dat is homeopatisch. Als je gevoelig bent voor 'verdovende' middelen, moet je wel uitkijken met de dosering. Ik wordt zelf namelijk high van 1 tablet, ook al is het plantaardig. Het is de enige soort kalmeringspil waar ik niet van ga hyperventileren. (het zal wel tussen de oren zitten) Er is ook Valeriaan voor de nacht. 3. Zorg dat je hebt gedaan wat je moet doen. Anders ga je piekeren. 4. Draai de wekker om, kijk dus niet naar de tijd!! 5. Lukt het niet? Sta op, loop de slaapkamer uit en ga even wat drinken/even diep ademhalen op de overloop. Piekeren moet je buiten het bed doen en niet in het bed.
    Lees meer...
    Ik weet het.... Ik heb jarenlang tips gehad om beter te slapen. De tips werken niet, helaas. Het enige wat ik kan zeggen is het zelfde als in de andere logs. Er komt binnenkort een log met slaaptips die ik zelf heb bedacht. Ik heb echt de meest rare gesprekken gehad wat betreft slapen, haha. Dat ging ongeveer zo: Ik: Ik durf niet te slapen Psych: Hoe komt dat? Ik: Ik ben dan bang dat ik dan dood ga Psych: Misschien moet je warme melk met honing drinken... Ja, dit soort gesprekken zijn echt gebeurd. Ik weet dat dit bij veel meer mensen voorkomt en dat het heel erg frustrerend is. Daarom komt er een logje met tips die mij minstens een uurtje extra slaap hebben opgeleverd.
    Lees meer...
    Wat een gezeur ook. Het gaat helemaal niet goed met mijn opleiding. Niet omdat ik het slecht doe, maar omdat wij de dupe zijn van de bezuinigingen door de overheid! Iedereen zit er door heen.... De leraren, maar ook de leerlingen. Nu heb ik dus problemen, want ik ben klaar met de hulpverlening, maar de paniek is door de stress weer terug. Ik heb weer hartkloppingen en pijn op de borst. Ook ben ik weer benauwd en ik ben duizelig. Voordeel: ik ben uitgeput, dus slapen gaat prima, haha. Ik weet alleen niet of ik dat positief moet zien of negatief. Ach, ik zie het maar als een test. Nu kan ik controleren of ik de dingen die ik geleerd heb met therapie ook daadwerkelijk kan toepassen. Het zal wel lastig worden, want ik merk dat ik weer hypochondrisch wordt en dat ik weer angstig wordt om te fietsen. Zodra ik op de fiets stap, gaan de angstgedachten weer opspelen. Dingen als 'Wat als... Stel dat ik flauw val.... oh, jee, pijn op de borst', spoken dan weer door mijn hoofd. De afgelopen jaren heb ik het ook overleefd, dus ik probeer positief te blijven. 's Avonds ga ik lekker douchen en vroeg naar bed om de stress van school van me af te zetten. Pfff, het is allemaal wat.... Nu is het toch eng zo zonder hulpverlening!
    Lees meer...
    Geweldig, die bezuinigingen op het MBO! Not... Ik zal de details besparen, maar hier word je niet vrolijk van. We hebben een nieuw management die alleen maar denkt aan bezuinigen of geld in het laatje brengen. Wij worden gezien als een nummer. Het lesrooster dat we hebben is onmenselijk. Zeker voor de leraren. Ze werken 8 uur zonder pauze!!! Ze mogen niet klagen van het nieuwe management, ook al krijgen ze niet extra betaald voor de extra uren. En dat is het minst erge, dus.... Iedereen is op school geirriteerd. (sorry, mijn 'trema' doet het niet) Mijn leraren zijn vaak ziek, de leerlingen zijn oververmoeid en dat maakt iedereen prikkelbaar en chagrijnig. Wij gaan een brief sturen naar hoge piefen, want de hele gang van zaken klopt gewoon niet. Echt zonde, want wij doen wel ons best. Maar ja, al die stress nekt je. Ik ben heel erg moe, ik heb weinig tijd en ja, weer hartkloppingen. Ik hoop dat dit gezeik snel ophoudt.
    Lees meer...
    Ik heb een goed nieuwtje: Ik drink weer cafeïne en het gaat me redelijk af! Na een paar koppen koffie ga ik wel een beetje trillen, maar als ik 1 of 2 koppen drink gaat het gewoon goed. Daar ben ik erg trots op. Jarenlang heb ik geen koffie kunnen drinken. Nu nog maar 1 of 2 koppen, maar het is in ieder geval een vooruitgang. Nu heb ik een glas cola op en heb ik wel een beetje last. Dat komt door de stress op school, dus dat werkt wel op elkaar. In een ander logje meer daarover...
    Lees meer...
    Tijdens een paniekaanval heb je het gevoel dat je flauw valt. Nu is dat praktisch onmogelijk. Door de paniekaanval stijgt je bloeddruk. Flauwvallen wordt veroorzaakt door een plotselinge daling van de bloeddruk. Dus flauwvallen doe je heus niet! Ook heb ik zo vaak geschreeuwd dat ik ging flauwvallen, maar het is nog nooit gebeurd. Ook ben ik nog nooit echt het bewustzijn verloren. In het ziekenhuis zakte ik wel even weg, maar dat kwam door uitputting. (ik was al bijna 4 uur aan het hyperventileren en mijn lichaam kon het niet meer aan) Wees niet bang om flauw te vallen, want het gebeurd echt niet! Okee, misschien makkelijker gezegd dan gedaan zul je denken. Maar na veel oefenen zal het wel lukken. Ik had ook geen hoop, maar het is me toch gelukt!
    Lees meer...
    Jeps, er is een jaar voorbij sinds ik een log heb gemaakt over vliegen.
    Toen heb ik uiteindelijk niet gevlogen.
     
    Dit jaar wil ik het toch echt. Ik heb al een idee om het leed wat te verzachten.
    Ik wil namelijk eerst oefenen. Dat wil zeggen dat we dan bijvoorbeeld eerst naar Londen of Kopenhagen ofzo gaan vliegen.
    Lekker dichtbij. Als ik dat heb gedaan, ben ik misschien wel klaar voor een stukje verder.
     
    Ik heb nu spontaan buikpijn, haha. Ik vind het zo eng!
    Als ik mijn vliegangst een cijfer moet geven tussen de 1 en de 10, krijgt het van mij een 10 met een griffel.
     
    Echt stom, want ik heb al een keer eerder gevlogen. Toen was ik ook zo bang! Ik weet ook niet veel meer van die vlucht, omdat ik mijzelf op de automatische piloot had gezet. (ff een woordspeling :P)
    Dat was pas 6 jaar geleden, dus ik snap niet dat ik er niet veel meer van weet.
     
    Men, ik ga zo meteen aan mijn vriend zeggen dat hij moet boeken. Anders loop ik er zo tegen aan te hikken.
    Als hij boekt kan ik niet meer terug, want dan zijn we geld kwijt. Dus als hij slim is doet hij dat en dan moet ik wel!
    Lees meer...
    Als vriend/vriendin zijnde is het erg lastig om contact te houden met een persoon met angsten.
    Die persoon belt je bijna niet meer en je denkt dat diegene je niet meer wilt spreken.
    Niets is minder waar!
     
    Iemand met angsten vindt het moeilijk om contacten te houden. Dat komt omdat diegene zich schaamt, bijvoorbeeld.
    Ook als diegene bijvoorbeeld de straat niet meer op durft, zal hij/zij geen afspraken meer maken. Dat wil niet zeggen dat diegene je niet meer wilt spreken, maar hij/zij durft gewoon niet.
     
    Ook al voelt het voor jou dat alles van jouw kant af moet komen, blijf diegene toch bellen en blijf toch afspreken.
    Dat diegene sommige dingen niet durft, wil niet zeggen dat hij/zij geen behoefte heeft aan contact. Contacten houden is juist zeer belangrijk, omdat men zich door schaamte en onbegrip juist eenzaam voelt.
     
    Iemand met angsten verliest vaak vrienden hierdoor. Dat terwijl diegene juist behoefte heeft aan steun.
    Het is heel lastig om vriendschappen te onderhouden met deze problematiek.
     
    Veel mensen vinden het namelijk niet leuk als hun vriend/vriendin niet meer mee gaat naar de winkels of de kroeg. Ze vinden diegene saai aan het worden of ongezellig. En dat terwijl diegene wel wil, maar niet durft!
     
    Maar er zijn genoeg andere dingen die je wel samen kunt doen.
    Je kunt zelfs helpen met oefenen. Dat is voor je vriend/vriendin heel fijn, omdat er dan een vertrouwd persoon bij is. Meestal gaan dingen als winkelen dan veel beter.
    Zelf heb ik met een vriendin geoefend op de markt. Het was fijn om een vertrouwd iemand bij me te hebben en nu loop ik zelfs graag op de markt!
     
    Ik begrijp dat het voor vrienden heel moeilijk kan zijn. Maar als je samen naar oplossingen zoekt, moet je er uit kunnnen komen.
     
     
    Lees meer...
    Voor familie en vrienden is het niet makkelijk.
    Ze begrijpen het niet en weten niet wat er allemaal speelt.
     
    Vandaar dit aparte 'hoofdstuk' voor familie en vrienden van mensen met een angst- of paniekstoornis.
     
    Hier komt informatie over hoe om te gaan met deze problematiek.
    Lees meer...
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl